فیلم دختر گمشده (۲۰۱۴) – دیوید فینچر


حامد  علی­ آقایی

فیلم دختر گمشدهدیوید فینچر (David Fincher)، کارگردان مطرح امریکایی و سازنده­ی آثار جریان­ ساز و تأثیرگذاری همچون هفت (Seven, 1995)، بازی (Game, 1997)، و باشگاه مبارزه (Fight Club, 1999)، در جدیدترین ساخته خود، دختر گمشده (Gone Girl)، به اقتباس از داستانی پرداخته است که مضمون اصلی ­اش خشونت پنهان در دل روابط انسانی است آن­گاه که خودشیفتگی بر عشق غلبه می ­یابد. فیلم از تلاش برای کشف جنایتی احتمالی می ­آغازد و به کاوش در اعماق روابط صمیمی انسان­ها می ­رسد و خود انگاره­ های دروغین و پرفریبی را فاش می­ سازد که هر کدام از ما ممکن است در بستر خصوصی­ ترین وجوه زندگی­مان برای سرپوش گذاشتن بر ضعف ­های درونی و حقارت های القا شده از سمت خانواده و جامعه، آن­چنان در عمق آگاهی­مان بنشانیم که به خود واقعی­مان بدل شود. در این فیلم با نگاهی تلخ و در عین حال هجو آمیز می ­بینیم که زن و مرد اصلی داستان، هم­چون بسیاری زوج­های دیگر می ­کوشند به هر بهایی و با توسل به هر اقدامی هر قدر هم جنون آمیز و بی­ منطق، آگاهی کاذب و خودشیفته­وارشان از خود را در ارتباط با فرد صمیمی زندگی­شان حفظ و فرافکنی کنند. این تصورات در طی داستان در قالب خودفریبی و دیگرفریبی­های متعددی در رفتار کاراکترهای اصلی متجلی می­شود، و ما روایت های گوناگون و به یک اندازه فریبنده و متقاعد کننده­ای از اوج و فرود رابطه­ی این زوج از زبان هر کدام و نیز از منظر خواهر و وکیل و رسانه ها و… می­بینیم و می­شنویم. و از پس تمام اینها ما نیز در پایان هم­چون شخصیت­های اصلی فیلم، ناگزیریم دوباره به پرسش­های دلهره آور آغازین فیلم باز گردیم که: «به چه می اندیشی؟ چه احساسی داری؟ ما چه بلایی سر هم آورده ­ایم؟ بعد از این چه باید کرد؟» … ادامنه مطلب را با عنوان « دختر گمشده (۲۰۱۴) – دیوید فینچر » در شماره ۷ و ۸ جان و تن بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *